آموزش سئوی وردپرس با افزونه yoast seo

بازدید : 490
نویسنده : مرتضی براتی
به این مطلب امتیاز بده
مطالعه در 1 دقیقه
انتشار : دی ۶, ۱۳۹۷
بروزرسانی : تیر ۱۶, ۱۳۹۸
آموزش سئوی وردپرس با افزونه yoast seo

یکی از افزونه های قدرتمند که در زمینه ی سئو مورد استفاده کاربران مختلف می باشد پلاگین Yoast SEO است که به را حتی می تواند محتوای صفحات سایت را بهینه سازی کرده و به طور کامل سایت را برای دست یابی به یک سئو خوب کمک کند . ما در این مقاله ، تنظیمات ساده و ابتدایی افزونه را برای شما توضیح خواهیم داد و در مقاله بعدی تنظیمات پیشرفته و کاربردی را در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم .

ویژگی های افزونه yoast seo

  • تجزیه و تحلیل کامل قواعد سئو
  • بررسی میزان خوانایی نوشته‌ها برای کاربران
  • پیکربندی تگ متا ربات
  • تمرکز بر روی کلمات کلیدی
  • ایجاد نقشه ی سایت
  • پشتیبانی از زبان فارسی
  • بهبود RSS سایت
  • تنظیم فایل robots.txt و .htaccess
  • و …

آموزش سئوی وردپرس با افزونه yoast seo

در ابتدا این افزونه ی رایگان را نصب و فعال سازی کنید . بعد از فعال سازی افزونه منوی جدیدی در منوی وردپرس سایت شما مشاهده می شود که اگر بر روی آن کلیک کنید وارد پیشخوان این افزونه خواهید شد .

نکته : توجه داشته باشید ممکن است تعداد گزینه های این افزونه متفاوت باشد چرا که سازندگان افزونه برای جلوگیری از سردرگمی و پیچیدگی افزونه تعدادی از ویژگی های آن را مخفی کرده اند .

برای دست یافتن به قابلیت ها و امکانات افزونه به قسمت منوی وردپرس بخش سئو رفته و گزینه پیشخوان را بزنید سپس بر روی تب قابلیت ها کلیک کنید و تیک تنظیمات پیشرفته را فعال کنید .

تنظیمات عمومی سایت

در قسمت تنظیمات عمومی که در افزونه سئو مشاهده می کنید گزینه هایی به شرح زیر در اختیار شما است :

پیکربندی سریع : شما در این قسمت یک تور آشنایی با افزونه را مشاهده می کنید که می توانید اطلاعاتی در زمینه ی تنظیمات ، مشخصات و … به دست آورید . در ضمن اگر زمان زیادی را در اختیار ندارید می توانید از این قسمت تنظیمات مهم سئو سایت خود را اعمال کنید .

دست اندر کاران : شما در این قسمت با سازندگان افزونه می توانید آشنا شوید .

بازگشت به تنظیمات پیش فرض : در هنگام انجام تنظیمات افزونه ممکن است اشتباهاتی را مرتکب شوید که با استفاده از این قسمت می توانید تنظیمات پیش فرض افزونه را بگردانید و تماما تنظیماتی را که بر روی افزونه انجام داده اید از بین خواهد رفت .

company info یا اطلاعات شرکت

شما با کلیک بر روی این تب می توانید اطلاعات شرکت خود را ( نام شرکت ، لوگو ، شعار و …) وارد کنید . این بخش برای سایت شما بسیار اهمیت دارد پس با دقت آنها را پر کنید چرا که گوگل از این اطلاعات برای نمایش در نتایج جستجو استفاده می کند .

webmaster tools ابزارهای وبمستر

این ابزار به شما اجازه می دهد تا با استفاده از کد متا که توسط ابزار های وبمستر مانند گوگل وبمستر ارائه شده اند ، بتوانید مالکیت سایت خود را بررسی نمایید . توجه داشته باشید اگر از قبل تایید ابزار های وبمستر را انجام داده اید ، نیازی به ورود مجدد به این بخش نمی باشد .

امنیت

این گزینه برای سایت هایی که دارای چندین نویسنده مختلف می باشد کاربرد بسیاری دارد . چرا که با انتخاب این گزینه و انجام تنظیمات و تغییرات لازم می توانید نویسندگان خود را برای ویرایش و انجام تغییرات ناخواسته در سایت محدود کنید .

تنظیمات عنوان ها و متا ها

وردپرس به طور پیش فرض از تمام متا تگ ها پشتیبانی نمی کند و لازم است که خود کاربر م تگ های مورد نیاز خود را به آن بیافزاید بخصوص متا تگ های موجود در سئو سایت که از اهمیت زیادی نیز برخوردار است . پس برای انجام این کار و افزودن متا تگ ها به تمامی صفحات موجود سایت از منوی سمت راست زیر شاخه سئو بر روی منوی “عنوان‌ها & متاها”  کلیک کنید . همانطور که می بینید گزینه هایی در این بخش موجود است که به توضیح هر یک می پردازیم .

titles-and-metas

عمومی

در این ت شما دو گزینه ی مهم را مشاهده می کنید در بخش “عنوان جداکننده” یا  Title Separator می توانید حرف مد نظر خود را برای جدا کردن عنوان سایت از عنوان صفحه مشخص کنید . در اینجا تعدادی سمبل در اختیار شماست که هر کدام را که مایل هستید را برگزینید . توجه داشته باشید این علامت در تمام صفحات سایت و حتی نتایج گوگل قابل مشاهده است .

افزونه Yoast SEO

در بخش بعدی یا فعال نمودن “تجزیه و تحلیل” ، یک بخش جدید تحت عنوان خوانایی در انتهای تمام صفحات ویرایش یک برگه و پست افزوده می شود که همین بخش موجب بررسی متن از نظر خوانایی برای کاربران می شود همچنین اگر بخواهید کلمات کلیدی سایت خود را مدیریت کنید باید گزینه ی تجزیه و تحلیل کل کلیدی ا فعال نمایید .

خانه (Homepage)

شما در این تب می توانید تنظیمات مربوط به صفحه ی اصلی و خانگی سایت خود را انجام دهید با کلیک بر روی گزینه ی “ویرایش خود صفحۀ نمایشی”به صورت زنده تغییرات را بر روی صفحه ی خانگی سایت خود اعمال کنید .

گونه‌های فرسته (Post Types)

شما در این تب تنظیمات مربوط به سئو مطالب ، صفحات و فایل‌ های رسانه‌ ای را انجام  می دهید .

تنظیمات عنوان : حتما این بخش را تغییر دهید و آن را فعال کنید چرا که ممکن است عنوان سایت از سمت قالب چار مشکلاتی باشد .

قالب توضیحات داده : این قسمت مربوط به تگ متای توضیحات (direction) است . بهتر است در این بخش چیزی را وارد نکنید و این توضیحات را به صورت دستی در هر برگه و پست و متناسب با محتوای آن وارد کنید .

روبات متا : این گزینه مربوط به ایندکس کردن و یا بررسی کردن صفحات سایت توسط موتور های جستجو می باشد که اگر بر روی noindex تنظیم شود ، بررسی انجام نخواهد شد و اگر بر روی index فعال شود ، بررسی توسط موتور های جستجو صورت می پذیرد .

تاریخ در پیش نمایش ریز :  استفاده از گزینه برای کاربرانی که به صورت مداوم محتوای سایت خود را ویرایش کرده و آنها را به روز می کنند ، پیشنهاد می شود چرا که با استفاده از این گزینه تاریخ های بروز رسانی در متا تگ ها ثبت شده و موتور های جستجو را از آخرین تغییرات آگاه می سازد .

جعبه متای Yoast SEO : در پایان هر پست ، باکس مر بوط به افزونه را مشاهده می کنید . شما غیر فعال سازی این گزینه می توانید از نمایش دادن آن در زیر پست های خود جلوگیری کنید . این گزینه در سایت هایی که دارای چندین نویسنده هستند بسیار کاربردی است .

طبقه بندی

در این تب پارامترهای دسته بندی ، برچسب ، فرمت و … را پیکربندی می کنید . شما هر تغییراتی را که در این بخش انجام دهید بر روی کل مطالب سایت شما تاثیر خواهد گذاشت .

بایگانی‌ ها

در این قسمت می توان تنظیمات ویژه ای را به صفحات بایگانی ، نویسندگان ، صفحات جستجو و ۴۰۴ بدهید .

دیگر

تب آخر که با عنوان دیگر مشاهده میکنید دارای گزینه هایی به شرح زیر است :

زیر صفحات بایگانی: این گزینه برای جبوگیری از نمایش صفحات بعدی آرشیو سایت در جستجوی داخلی می باشد . در صورت غیر فعال بودن این گزینه ممکن است گوگل با مطالب تکراری در سایت شما مواجه شود .

استفاده از متا کلمات کلیدی : فعال سازی این گزینه برای سایت های یاهو و بینگ بسیار مفید است .

اجبار افزودن برچسب متا ربات noodp به صورت کلی به سایت : اگر شما در دایرکتوری یاهو و سایت DMOZ ، سایت خود را معرفی کرده اید بهتر است این گزینه را فعال سازید تا از بروز خطرات احتمالی جلوگیری شود .

تنظیمات مربوط به شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی دارای کاربران بسیارهستند پس جذب مخاطب از طریق شبکه های اجتماعی بسر با اهمیت است که باید مورد توجه قرار گیرد پس از کنار چنین گزینه ای به سادگی گذر نکنید .

حساب‌ها

شما در این تب حساب های کاربری شبکه های اجتماعی خود را می توانید اضافه کنید و آنها را به موتور های جستجو معرفی کنید .

فیسبوک

افزودن Open Graph meta data : با انتخاب این گزینه نمودار داده های متا به سر صفحه اضافه خواهد شد . زمانی که این گزینه فعال باشد و شما صفحات خود را به اشتراک بگذارید استفاده از تصاویر و متاتگ‌های عنوان و توضیحات آسانتر خواهد شد . البته پیشنهاد ما غیر فعال بودن این گزینه است چرا که گوگل از Head ‌های کم حجم استقبال بهتری می کند.

آدرس تصویر : تصویر آواتار یا معرف صفحه سایت خود را در فیسبوک از این قسمت انتخاب کنید .

اضافه کردن مدیر فیس بوک : برای انتخاب این گزینه شما باید از اکانت فیسبوک خود مدیریت را برای افزونه مشخص کنید . در مقابل این دکمه ، دکمه دیگری با نام “استفاده از برنامه فیس بوک به عنوان مدیر” که در صورت انتخاب آن باید یکی از اپ‌ های ساخته شده توسط خود را معرفی کنید . توجه داشته باشید این گزینه برای افراد حرفه ای می باشد .

نشانی صفحۀ فیسبوک : آدرس فیسبوک خود را در این قسمت وارد کنید .

عنوان: عنوان صفحه فیسبوک خود را نیز در این قسمت وارد نمایید.

توضیحات: توضیحات مربوط به صفحه خود را نیز در این قسمت بنویسید.

تنظیمات پیش‌فرض آدرس تصویر : از این قسمت برای تصویر شاخص مطالبی که دارای عکس نیستند ، استفاده کنید .

توییتر

افزونه Yoast SEO کارت پیش فرضی را توییتر ساخته که می توان مطالب بیشتری را به همراه تصاویر در توییت قرار داد . تنظیمات این بخش را انجام دهید و در قسمت نام کاربری ، اکانت توییتر خود را وارد کنید .

گوگل پلاس

نویسنده گوگل پلاس : این فرد در گوگل باید دارای یک حساب کاربری باشد .

صفحهٔ انتشار در گوگل : در این گزینهلینک گوگل پلاس خود را وارد کنید . برای فعال سازی در قسمت “درباره من” در گوگل پلاس لینک سایت را قرار داده و تیک گزینه ی «محتوای متای نوشته Google+ را اضافه کنید (به جز متای نویسنده)» را فعال کنید .

نقشه سایت XML

نقشه سایت یکی از مهم ترین بخش ها می باشد چرا که خزنده های گوگل با این بخش می توانند کل سایت شما را ایندکس کنند .

xml-sitemaps

از قسمت ابتدایی نقشه سایت را فعال کنید سپس گزینه های دیگر را تغییر داده و بنا بر نیاز خود ویرایش کنید .

سایت مپ کاربر : پیشنهاد ما این است که این گزینه غیر فعال باشد چرا که ممکن است گوگل دچار اشتباه شود و به سایت برچسب مطالب تکراری را بزند .

تنظیمات عمومی : در اینجا دو گزینه موجود می باشد که هر دو را فعال کنید .

گونه‌های فرسته : در این بخش می توانید موضوعات خاصی را انتخاب کنید تا وارد نقشه سایت نشوند .

محدودیت برای طبقه‌بندی‌ها : در این بخش نیز می توانید طبقه بندی های خاصی را از ورود به نقشه ی سایت منع کنید .

ورودی در هر صفحه : در این گزینه حداکثر نوشته ها را در یک صفحه از نقشه سایت را انتخاب کنید .

در مقاله بعدی تنظیمات پیشرفته این افزونه را در اختیار شما قرار می دهیم . برای دسترسی به این مقاله بر روی اینجا کلیک کنید .

با تشکر از همراهی شما – شاد باشید


دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of
قالب فروشگاهی دیجی کالا

ایمیلت رو وارد کن ، قالب و افزونه جایزه بگیر

Scroll Up
کانال آپارات ما اینستاگرام مبنای وردپرس