به نظر میرسد شکلهای مختلف تبلیغات، از زمانهای دور با انسان همراه بودهاند.ظاهراً تبلیغات هم چیزی شبیه خلاقیت و عشق و آرامش است. تقریباً همه میتوانیم تا حد خوبی تشخیص بدهیم که چه چیزی تبلیغ است و چه چیزی نیست. اما تعریف دقیق آن ساده نیست.
در گذشته، تبلیغات، به عنوان تنها راه ارتباط با مشتری و ارسال پیام به او تلقی میشد.
اما امروز دانش بازاریابی به ما آموخته است که هر محصول یا خدمت یا برند، به شکلهای مختلف با مخاطب و مشتریان بالقوه و مشتریان بالفعل خود رابطه برقرار میکند.
تبلیغات پدیده تکرار ناشدنی دنیا امروز ما هستند که هرگز از بین نمیروند و احتمالا فقط سبک و سیاقشان از دوره ای به دوره دیگر تغییر کند. حماسه بزرگی که تبلیغات در فضای مجازی و فیزیکی به راه انداخته اند مثال نزدنی است؛ خصوصا حالا که سفارش تبلیغات با وجود بی شمار وب سایت اینترنتی که روزانه هزاران بازدیده کننده دارند (رقمی که گاهی از بینندگان یک شبکه تلویزیونی فراتر می رود) ساده و ارزان تر شده است. حتی یک متن ساده در حاشیه یک سایت کوچک کافی است برای شروع یک کمپین تبلیغات کلیکی ساده و کم هزینه. اما خیلی از سایت ها به همین تبلیغات ساده بسنده نمی کنند و در قبال تبلیغات پاپ آپ نفرت انگیز درآمدهای کلان به جیب می زنند. از این رو تبلیغات پاپ آپ بیش تر از سایر متدهای تبلیغاتی رو اوضاع و احوال وب سایت ها اثر می گذارد.
گوگل بارها به طور رسمی انزجار خود را از بابت استفاده از پاپ آپ اعلام نموده است. در دنیای گسترده ی اینترنت و وب راه های بسیاری جهت تبلیغات موجود می باشد.
یکی از این راه ها پاپ آپ یا استفاده از تبلیغات باز شونده است که بازدیدکننده در صورت کلیک کردن در هرجای وبسایت تعدادی صفحه و سایت به طور ناگهانی باز میشوند.اگرچه بارها در الگوریتم های مختلف منتشر شده توسط گوگل شاهد اشاراتی به موضوع پاپ آپ ها بودیم که به وبمستران هشدار می داد هر چه زودتر فکری به حال روند تبلیغاتی خود کنند اما این بار گوگل اولتیماتوم جدید خود را خیلی جدی تر منتشر کرده است: تا سال آینده و با انتشار جدیدترین نسخه مرورگر رسمی گوگل کروم تمام تبلیغات پاپ آپ بلاک و مسدود خواهند شد. وب سایت ها آماده باشند!
در نگاه اول می توان گفت این هم یک نوع تبلیغ است اما اگر سئو کار کرده باشید می دانید که در صورت خروج کاربر از وبسایت شما بدون دلیل یا با دلیل بر رطبه وبسایت شما در الکسا تاثیر می گذارد و همین یک اثر منفی از استفاده از کدهای پاپ آپ می باشد.
همچنین سیستم های Google AdSense و Google AdWords نیز برای سایت هایی که از این دو سیستم استفاده می کنند، در صورت مشاهده تبلیغات پاپ آپ برای آن سایت جریمه ای در نظر می گیرند.
و اما جدا از تمامی این ها کاربر از سایت شما متنفر می شود!!!
در صورتی که یک وبمستر حرفه ای باشید می دانید بازدیدکننده، موتور های جست و جو و درآمد زایی از اهداف یک وبسایت معمولی می باشند و شما با قرار دادن کد پاپ آپ در سایت خود، بازدیدکننده و موتور های جست و جو را فاکتور گرفته و فقط به درآمد فکر می کنید.
این موضوع نیز باعث افت سریع وبسایت شما می باشد زیرا روبات های موتور های جست و جو همه چیز را احساس می کنند
در کل قرار دادن کدهای پاپ آپ به صورت مستقیم بر وبسایت شما تاثیری ندارند اما باعث افت بسیار زیاد رطبه وبسایت در مدت تقریبا کوتاه یعنی دو هفته به بالا می شوند!
البته این فقط گوگل نیست که به خاطر نفرت خود از تبلیغات پاپ آپ اولتیماتوم داده است؛ کاربران حقیقی شما هم از باز شدن پی در پی پاپ آپ ها ناراضی هستند. با توجه به موج جدید ضد تبلیغات پاپ آپ تصمیم گرفتیم این بار بازنگری کوتاهی در تبلیغات پاپ آپ سایت ها داشته باشیم. به این امید که بعد از مطالعه این مطلب به هر قیمتی که شده است از تبلیغات پاپ آپ دست بکشید!
تبلیغات می تواند :
• مشتریان فعلی و بالقوه ، کاربردها و منافع محصول یا خدمات را یادآوری کند.
• هویت منحصر به فرد شما را تثبیت کند و پایدار سازد.
• شهرت واعتبار شما ارتقا دهد.
• مشتریان فعلی را برای خرید بیشتر از محصولات و خدمات شما ترغیب کند.
• مشتریان جدید را شیفته کسب و کار شما نماید.
• با افزایش تدریجی سطح فروش، سود نهایی کسب و کار شما را افزایش دهد.
• جایگاه کسب وکار شما را نزد مشتریان، سرمایه گذاران و سایر ذینفعان ارتقا دهد.
لزوم حذف یا اصلاح تبلیغات پاپ آپ در سایت
غول بازاریابی دنیا، کمپانی HubSpot در آخرین تحقیقات خود بر اساس نمودار زیر نفرت واقعی کاربران را از تبلیغات ویدیویی، تبلیغاتی موبایل و پاپ آپ ها اثبات کرده است:
پاپ آپ آپ های بی سر و ته!
بدون شک یکی از اشکال تبلیغات پاپ آپ آن دسته از تبلیغاتی است که در حقیقت خلاصی از آن ها امکان پذیر نیست. طبق تحقیقات تبلیغات HubSpot بد ترین شکل پاپ آپ ها آن دسته از تبلیغات پاپ آپی هستند که فاقد علامت x برای بسته شدن هستند. این تبلیغات بی سر و ته چیزی مشابه با تصویر زیر هستند که نه تنها کل صفحه را در بر می گیرند بلکه هیچ راهی برای بستن آن ها وجود ندارد:
کاربران درباره پاپ آپ ها چه حسی دارند؟
- ۸۳ درصد از بازدیدکنندگان تبلیغات پاپ آپ به دنبال راهی برای بستن آن ها هستند
- ۶۳ درصد از کاربران معتقدند که این شیوه تبلیغاتی غیرحرفه ای است
- ۵۶ درصد از کاربران تصور می کنند استفاده از تبلیغات پاپ آپ توهین مستقیم به شعور و هوش مخاطب است
- ۷۷ درصد از کاربران مایل هستند به جای بلاک کردن کل تبلیغات بتوانند تبلیغات پاپ آپ را فیلتر و مسدود سازند
اقدامات سختگیرانه گوگل برای مقابله با تبلیغات پاپ آپ
گوگل بر اساس استانداردهای جدید خود اقدام به ارسال ایمیل های جدید به وب سایت هایی شده است که از طریق تبلیغات پاپ آپ و به بهانه بازاریابی محصولات اسباب مزاحمت کاربران خود را فراهم آورده اند.
به لطف سیاست جدید گوگل، احتمالاً از این به بعد با پیام های تبلیغاتی پاپ-آپ کمتری در سایت ها روبرو خواهیم شد. این کمپانی اعلام کرد که طی هفته های آتی، سایت های حاوی تبلیغات آزاردهنده را از این وضعیت مطلع خواهد کرد.
در این طرح، وب سایت ها می توانند به قسمت گزارش تجربیات کاربران از تبلیغات رفته و اطلاعات بیشتری در مورد موارد آزاردهنده از دید بازدیدکنندگان را دریافت نمایند، ضمن اینکه اسکرین شات هایی نیز از این تبلیغات به آنها نشان داده خواهد شد.
در میان انواع تبلیغات، قطعاً پیام های پاپ-آپ یکی از بدترین نمونه ها به شمار می روند و مؤسسه تحقیقاتی Coalition for Better Ads می گوید این نوع تبلیغات، درصد زیادی از بازدیدکنندگان را از ورود مجدد به سایت ها باز داشته یا آنها را به نصب اپلیکیشن های مسدود کننده وادار می سازد.
اقسام تبلیغات آزار آور برای مخاطبان
به دنبال استفاده از تبلیغات پاپ آپ در سایت خود هستید یا قصد دارید سفارش تبلیغات خود را به صورت پاپ آپ در وب سایت های دیگر قرار دهید؟ به جای اتلاف وقت و هزینه خود ابتدا بهتر است با انواع تبلیغات آزار آور برای کاربران آشنا شوید. لازم است بدانید که منظور از این پاپ آپ ها پاپ آپ های حرفه ای در وردپرس نیست که مثلا به عنوان پاپ آپ تایید تایید در فرم های مختلف وردپرسی به کار می برید.
تبلیغات دسکتاپی شامل:
- تبلیغات پاپ آپ
- ویدیو ها پخش خودکار با صدا
- تبلیغات قبل از نمایش محتوا ( که با شمارش معکوس رد می شوند)
- تبلیغات بزرگی که به اندازه کل صفحه هستند
تبلیغات موبایلی:
- تبلیغات پاپ آپ
- تبلیغات قبل از نمایش محتوا ( که با شمارش معکوس رد می شوند)
- تبلیغات انیمیشنی فلش
تصویر زیر مربوط به یکی از همین تبلیغات قبل از نمایش محتوا در وب سایت معروف Forbes.com است که احتمالا تا کنون به آن رو به رو شده باشید:
در همین سایت وقتی که بالاخره تبلیغات کنار می روند ویدیو با صدا بارگذاری می شود که واقعا اذیت کننده است:
نمونه جالب تر مربوط به سایت وال استریت ژورنال است که دقیقا بالای مطلبی که درباره بلاک شدن تبلیغات پاپ آپ در آینده نوشته از پاپ آپ نیز مطابق با تصویر استفاده کرده است:
چرا گوگل تغییر رویه داده است؟
- اولین دلیل مربوط به سئو نسخه موبایل وب سایت ها و تلاش گوگل برای بهبود تجربه کاربری در دستگاه های موبایل است. گوگل مایل است کاربرانی که از موبایل برای مرور وب سایت ها استفاده می کنند با سهولت بیش تری به محتوا دلخواه خود دسترسی یابند.
- دومین دلیل به خود گوگل و نتایجی که در این مدت به دست آورده است مربوط می شود. گوگل در این مدت به خوبی دریافته است وب سایت هایی که برای کاربران خود هیچ مانعی از نظر تبلیغات پاپ آپ ایجاد نمی کنند چه قدر کاربرپسند تر و محبوب تر هستند. در مقابل سایت هایی که پاپ آپ های آزاردهنده آن ها بسته نمی شود معمولا مخاطب را ناامید کرده اند. این موضوع همان نرخ پرش وب سایت ها است که به خوبی در آنالیز اطلاعات کنسول جستجو گوگل آمار آن مشخص است. قطعا مابین تجربه کاربری، نرخ پرش و SERP برای هر سایت ارتباط نزدیکی وجود دارد.
بهترین استایل تبلیغاتی برای وب سایت ها به پیشنهاد گوگل
وب سایت ها قطعا در چنین حالتی که گوگل به حذف و مسدودسازی تبلیغات پاپ آپ اهتمام دارند سردرگم می شوند. آن ها نمی دانند حالا دیگر دقیقا چه تبلیغی پذیرفته است و چه تبلیغی مردود می شود. به همین دلیل گوگل ابزار جدید و کاربردی Google Ad Experience Report را در اختیار کاربران خود قرار داده است. این سرویس حاوی گزارش های توصیفی است از تمام رفتارهای کاربران و تجربه کاربری آن ها نسبت به تبلیغات موجود در سایت.
با استفاده از اطلاعات این سایت هر وبمستر می تواند چشم انداز کاملی از تبلیغات خود داشته باشد. به علاوه با استانداردهای لازم برای بهبود وضعیت تبلیغاتی سایت خود نیز آشنا خواهد شد. تصویر زیر مربوط به گزارشی است که صاحبان وب سایت بعد از تایید هویت و حق مالکیت خود می توانند در این ابزار مشاهده نمایند:
بعد از اتصال وب سایت به ابزار Ad Experience Report می توانید مشخص کنید مایل هستید گزارش مربوط به تبلیغات موبایل را ببینید یا تبلیغات دسکتاپ.
در صورتی که وضعیت تبلیغات سایت شما هنوز توسط گوگل بررسی نشده باشد شما به جای گزارش با پیغام Not Reviewed رو به رو خواهید شد:
در صورتی که استایل تبلیغاتی شما توسط گوگل مشاهده شده باشد تایید یا عدم تایید سایت شما با واژه هایی نظیر Passing ،Warning یا Failing اطلاع رسانی خواهد شد.
تحلیل داده های سرویس Ad Experience Report
در گزارش این سرویس با یکی از گزینه های زیر بر اساس اوضاع تبلیغاتی خود رو به رو خواهی شد:
- Not reviewed: گوگل تجربه کاربری تبلیغات سایت شما را ارزیابی نکرده است. بهتر است در چنین حالتی پیش از این که گوگل تبلیغات را مشاهده و بررسی نماید برای اصلاح ایراد های موجود دست به کار شوید.
- Passing: گوگل تبلیغات پاپ آپ را مشاهده کرده و مورد خاص آزاردهنده ای بین آن ها مشاهده نکرده است.
- Warning: گوگل سایت شما را مرور کرده و متوجه شده که برخی از صفحات مخالف استانداردهای موجود عمل کرده اند. پیش از این که دوباره گوگل پاپ آپ های سایت شما را ارزیابی کند به اصلاح خطاها بپردازید!
- Failing: گوگل بعد از مرور تبلیغات پاپ آپ سایت شما با تبلیغات آزاردهنده و سو استفاده کننده از مشتری رو به رو شده است. گوگل در چنین حالتی به مدیر صاحب سایت دست کم ۳۰ روز پیش از فیلتر کردن تبلیغ مربوطه پیغام ایمیل می فرستد. در صورتی که خطاهای موجود پابرجا بمانند گوگل کروم به فیلتر کردن تبلیغات پاپ آپ سایت شما می پردازد.