متوسط بهای فروش در فروشگاه اینترنتی ووکامرس

همگی ما تعداد زیادی از فروشگاه ها را دیده ایم که کاملا موفق هستند و در فروشگاه اینترنتی خود هر روز رشد کرده و به موفقیت های بالاتری دست می یابند به نظر شما اولین معیار موفقیت در این فروشگاه ها چه چیزی می تواند باشد ؟ یا پگونه هر یک از ما به عنوان مسئول و مدیر یک فروشگاه می توانیم به این موفقیت ها دست پیدا کنیم ؟
اگر شما با یکی از فروشندگان این فروشگاه ها صحبت کنید و چنین سوالی را از او بپرسید حتما در جواب به شما خواهد گفت که نرخ تبدیل فروشگاه دلیل این امر می باشد . نرخ تبدیل فروشگاه یک معیار و امر بسیار مهم می باشد ولی همیشه برای تمرکز روی این مورد به عنوان مهمترین نمی باشد و آن چیزی که مهم تر است متوسط بهای فروش در ووکامرس است .
متوسط بهای فروش در فروشگاه اینترنتی ووکامرس
برای آنکه بتوانیم یک فروشگاه آنلاین تمام عیار داشته باشیم باید موضوعاتی را همواره در نظر داشته باشیم از موارد ظاهر وب سایت عبور کنیم و قالب ووکامرس که انواع آن در وب سایت های مختلف مانند ووکامرس 98 موجود می باشد به موضوع ساختار فروشگاه میرسیم در ساختار ما از ووکامرس یا افزونه دیگری که در این مبحث گنجانده نشده است استفاده میکنیم به صورت پیشفرض این سیستم ها یک سیستم گزارش دهی از فروش بر اساس فاکتور های مختلف دارند اما نکته ای که در پس تمام این موارد وجود دارد مبحث گزارش و تجزیه و تحلیل آن میرسد به طوری که ما همواره باید آنالیز دقیقی از فروشگاه خود داشته باشیم موارد آنالیز به این صورت است که بررسی رفتار کاربران ، گزارش فروش و عملکرد وب سایت ، آمار بازدیدکنندگان و …
بررسی گزارش های وب سایت
در تمام مواردی که به عنوان مدیر فروشگاه در حال فعالیت هستیم باید همواره به گزارش های وب سایت اهمیت خاصی بدهیم به طوری که میتوان از سیستم های آماری مانند گوگل آنالیز و یا سایز سیستم های موجود استفاده کنیم تا بتوانیم بازدید و بازدیدکنندگان خود را دقیق تر مورد بررسی قرار دهیم . این کار چه کمکی به میران فروش ما خواهد کرد ؟
در جواب این سوال به طرح موضوعی میپردازیم که از اهمیت بالایی برخوردار است و آن مشکلاتی هستند که باعث میشوند تا یک خریدار از خرید خود صرف نظر کند توجه داشته باشید که شما یک وب سایت فروشگاهی راه اندازی کرده اید که تمامی کاربران شما یک مشتری میتوانند باشند به این موضوع توجه کنید کاربرانتان به چه صورتی وارد سایت شما میشوند پس راه های ورود به این شرح است : ورودی موتور های جستجو گر مانند گوگل ، ورود مستقیم ، تبلیغات در سایر وب سایت ها ، تبلیغات محیطی و … دقت کنید تمامی این موارد به انتخاب خود کاربر می باشد و به این معنی است که خود کاربران به دنبال محصولات و خدمات شما به وب سایت وارد شده اند نه برای تفریح یا سایر موارد البته ممکن است مطالب تفریحی و جذاب شما برای جذب کاربران جدید تاثیر گذار بوده باشند اما طبق اصول اولیه سئو شما باید همواره بر یک موضوع تمرکز کرده و از حاشیه پردازی پرهیز کنید به طریقی که تمام طیف کاربران شما همردیف موضوع شما وارد شده و از سایت دیدن کنند.
همین عامل انگیزه فوق العاده ای به مدیران وب سایت ها برای بررسی چرایی اینکه کاربران وارد شده خریدی انجام نمیدهند میدهد به این صورت که هر بازدید کننده یک مشتری شاید در دفعات اول ورود نباشد ولی حتما این نکته در بازدید ایشان وجود دارد که به دنبال کسب اطلاعات بیشتر یا خرید کالایی وارد سایت شما شده است عوامل موثر بر خرید یا عدم خرید کاربران نیز به این صورت است : قیمت کالای درج شده ، توضیحات محصولات ، تصاویر محصول ، رابط کاربری وب سایت ، صفحه پرداخت ، مشکل در ارتباط با درگاه اینترنتی و … که همگی به نحوی بر روی خرید کاربران موثر می باشد .
آنالیز و محاسبه متوسط بهای فروش در ووکامرس
در ادامه متوسط بهای فروش را توضیح خواهیم داد اما موضوع مهمی که باید ابتدای امر بدانید چرایی انجام اینکار است ، دقت کنید که برای بررسی اینکه وب سایت شما موفق بوده است یا خیر باید بدانید آیا فروشی که در حال حاضر دارید متناسب با وب سایت شما است یا نه به این ترتیب باید سازوکاری برای آنالیز این پیاده سازی کنید .
اولین مقعوله برای اینکه بتوانیم فاکتور مناسبی پیدا کنیم نسبت بازدید کنندگان به تعداد فروش در بازه های زمانی مشخص می باشد برای مثال ما 300 بازدید کننده داریم اما تنها در این بازه زمانی که این تعداد کاربر داشته ایم فقط 10 فروش وجود داشته است شاید بازه زمانی سه روزه بوده که به نظر ما ده فروش هم مناسب است اما نکته بالا را یادآور میشویم که تمامی کاربران برای خرید یا اطلاعات محصولات شما وارد شده اند پس باید یک فاکتور مناسب برای بررسی و آنالیز آن پیدا کنیم همین بازدید کنندگان در این مثال .
در این مثال ما در سه روز با بازدیدکننده های سیصد نفره تعداد کمی فروش داشته ایم در حالی که باید بیش از 3 درصد کاربران ما خرید را انجام داده باشند با محاسبه مثال بالا ما در ازای هر 30 نفر یک خرید داشته ایم که این مساوی با 3 درصد می باشد اگر کمی بررسی کنیم و مشکلاتی که بر سر راه خرید وجود داشته است برطرف کنیم قطعا این آمار افزایش میابد .
همواره کاربرانی هستند که در بین راه برای مثال در هنگام تکمیل سفارش خود انصراف میدهند چرایی آن را میتوان طولانی بودن پروسه خرید ، قطعی سایت ، یافتن کالایی با همین مشخصات با قیمت کمتر ، عوامل خارجی تاثیر گذار بر خرید و .. عنوان کرد که این مواردی که مربوط به فروشگاه شما است رفع کنید قطعا میتوانید درصد بیشتری از نرخ تبدیل را بدست آورید.
متوسط بهای فروش در فروشگاه اینترنتی ووکامرس
یکی از مباحثی که باید به صورت جدی بر روی آن تحقیق و وقت گذاشته شود برای بدست آوردن بهای فروش و مدل کسب و کار های آنلاین میباشد اگر ما فقط یک فروشگاه آنلاین راه اندازی کنیم بدون آنکه از بهای تمام شده یا موارد این چنینی در کسب و کار آنلاین خود استفاده کنیم تا مقطعی شاید برای ما کار خوبی باشد اما مطئنن در زمان هایی به مشکل خواهیم خورد این مباحث ساده هستند و وقت کمی را میگیرند اما حل کردن چنین مسائلی باعث بهبود وضعیت کسب و کار خواهد شد.
موارد مهمی که باید توجه کنید این است که بازدید های شما چه میزان در فروش شما تاثیر گذارند این به معنی نرخ تبدیل یا بهای فروش در ووکامرس است به این صورت که محاسبه میکنید که تعداد بازدید کنندگان سایت شما چه میزان تاثیری بر فروش دارد ، توجه کنید که تنها فروش و اینکه وب سایت شما فروش دارد نشان دهنده موفقیت شما نیست یا اینکه با این دید به فروشگاه آنلاین نگاه کنیم که ما فروش خوبی داریم چرا که در روز تعداد مشخصی فروش داریم ، باید دید چه تعداد ورودی گوگل و بازدیدکننده دارید .
در اصل مفهوم نرخ تبدیل به نسبت تعداد فروش به کل بازدیدهاست به این صورت که شما بر اساس فرومول توضیح شده در ادامه مطلب میتوانید مشخص کنید که نرخ تبدیل و بهای فروش شما در وب سایتتان چه مقدار است به این ترتیب میتوان در آن صورت گفت فروش شما خوب یا بد است . چرا که ممکن است سایت شما بازدید بالایی داشته باشد اما فروش چندان رضایت مندی نداشته باشد یا برعکس با این روش میتوان تشخیص داد که راه را اشتباه نمیرویم .
ارزیابی و بررسی فروش و میزان آن میتواند کمک شایانی به بهبود وضعیت کسب و کار شما کند به این ترتیب که میتوانید مطابق مبحث گذشته ” گزارش فروش در ووکامرس ” به خوبی این آنلایز را انجام دهید در این راه میتوانید از ابزار هایی نیز کمک بگیرید البته بهتر است برای آنکه نرخ تبدیل واقعی تری نیز بدست بیاورید بازدید های خاص را بر اساس صفحات بازدید شده و منطقه بازدیدکنندگان محاسبه کنید در این حالت ضریب خطایی کمتری به نسبت بازدید کلی بر یک محصول متغییر بر شرط مناطق جغرافیایی یا سن بازدیدکنندگان داشته باشد برای مثال شما یک محصول دارید که مختص سن نوجوان می باشد و در مجموع از تمامی سن ها بازدید کننده دارید اگر این نرخ را بر اساس کل بازدید کننده محاسبه کنید شاید نرخ تبدیل شما چندان مناسب نباشد در حالی که واقعا فروش شما به نسب بازدیدکنندگان در رده سنی این محصول مناسب بوده است باید بر اساس این بازدید و فاکتور های خاص این محاسبات را انجام دهید.
متوسط بهای فروش در ووکامرس
مفهوم نرخ تبدیل
نرخ تبدیل می تواند به صورت فاکتور زیر باشد :
نرخ تبدیل=(تعدادفروش/تعداد کل بازدید)×۱۰۰
شما با انجام این نرخ میتوانید به نتایج خوبی دست یابید اگر محاسبه دارای نتیجه ی بالای ۳% بود برای فروشگاه خود باید خوشحال باشید چرا که جزو فروشگاه های اینترنتی موفق خواهد بود .
شما به درصد بازدید ها در نتیجه ی یک فروش برای سایت خود نیاز دارید البته برخی از سایت ها به جای “کل بازدیدها “، “بازدیدهای خاص” را در سایت خود به کار می گیرند ولی باید بدانید که آنالیزور گوگل با “کل بازدید” سرو کار دارد ولی شما برای آن که بتوانید یک نتیجه ی درست و یک بررسی پیشرفته ای را داشته باشید باید بازدید های خاص و متعلق به یک مبحث و یا صفحه را در نظر بگیرید .
حال در نظر بگیرید که شما حتما برای فروشگاه خود از یک معیار برای اندازه خرید ها یا بازدید محصولات استفاده نمی کنید به طور مثال اگر ما تبدیل 1 از 3 را داشته باشیم یعنی فرض کنیم که یک نفر از سه نفر خرید می کنند پس متوسط بهای فروش در ووکامرس ۳۳% خواهد بود .
در تعدادی از فروشگاه های اینترنتی از اندازه های نمونه ای یعنی تعدادی از سفارش ها و بازدیدها را برای محاسبه ی نرخ تبدیل یا متوسط بهای فروش در ووکامرس به کار می برند تا با استفاده از آن به یک معیار با ارزش و قابل قبول دست یابند .
بهای متوسط فروش ، متوسط بهای فروش در ووکامرس
یک معیار خوب که می توان از آن برای کنترل و مراقبت از کسب و کار استفاده نمود متوسط بهای فروش در ووکامرس است البته الگو های دیگری نیز وجود دارد که می توان از آنها برای اندازه گیری موفقیت فروشگاه استفاده کرد .
متوسط بهای فروش در ووکامرس معیاری می باشد که به صورت زیر محاسبه می شود :
(AOV(Average Order Value =کل درآمد فروشگاه/کل سفارشات فروشگاه
بهای متوسط سفارش یک معیار معقول و مفید می باشد که می توان از آن در فروشگاه های کوچک و بزرگ استفاده کرد چرا که با استفاده از یک استراتژی ثابت می توان به راحتی وضعیت فروشگاه را بهبود بخشید .
در ابتدا باید شما متوسط بهای فروش در ووکامرس را بشناسید تا بتوانید از آن کمک بگیرید تا با برنامه ریزی درست بر روی تبلیغات اولیه فروشگاه و بازاریابی به یک فروشگاه موفق دست یابید و سفارشات را در فروشگاه آنلاین خود بالا ببرید یک امر خطرناک برای کسب و کار شما این است که شما ارزش چرخه ی عمر مشتری یا مشتریانی که به صورت دائم از شما خرید می کنند را نشناسید چرا که در این صورت نمی توانید فعالیت های بیشتری را برای نگه داری آن ها به کار ببرید و خیلی راحت آنها را از دست خواهید داد و این مورد اصلا برای فروشگاه شما خوب نمی باشد .
اگر شما برای مشتریان خود و نوع رابطه ای که با آنها دارید ، برنامه ای نداشته باشید حتی اگر بر روی اکتساب مشتریان خود نیز که یکی از استراتژی ها رشد است ، سرمایه گذاری کرده باشید ، سرمایه گذاری شما بر روی متوسط بهای فروش در ووکامرس می تواند برای فروشگاه و کسب و کار آنلاین شما بسیار خطرناک شود .
بهای متوسط فروش را چگونه به دست آوریم ؟
حال به جایی رسیده ایم که می خواهیم به این مورد در فروشگاه خود دست یابیم برای این امر یکی از ساده ترین روش ها استفاده از Google Analytics یا سرویس های مشابه است . شما اگر با استفاده از این سایت ها ، فروشگاه اینترنتی خود را آنالیز و بررسی کنید به راحتی به بهای متوسط فروش دست پیدا خواهید کرد تنها شما باید به طور منظم و در یک دوره ی خاص این تجزیه و تحلیل را بر روی فروشگاه خود داشته باشید و وقت لازم را برای انجام این کار قرار دهید تا به راحتی بتوانید میزان فروش خود را در سایت افزایش دهید و به آن موفقیتی که آرزومندید ، دست یابید .
با استفاده از ابزار های مشابه نیز میتوانید اینکار را انجام دهید اما دقیق ترین و بهترین سیستم آمارگیری و آنلایز وب سایت بر اساس تجربه و فاکتور های مورد سنجش که در این سالها استفاده شده است سیستم آنلایز گوگل می باشد .
گوگل آنلایز
به دلیل تحریم های ایالات متحده امریکا بر علیه ایران امکان استفاده از این سرویس به صورت عادی وجود ندارد ولی میتوان از روش هایی مانند استفاده از VPN و سرور مجازی برای ثبت نام در سایت گوگل آنالیز استفاده کرد .
برای استفاده وارد سایت https://www.google.com/analytics/ شده و سپس ثبت نام کنید بعد از اینکه ثبت نام خود را کامل کردید برای شما یک آی دی صادر میشود که میتوانید آن را با استفاده از افزونه در سایت وردپرسی خود قرار دهید یا اینکه کد زیر را در قسمت پانوشت footer.php سایت خود قبل از بسته شدن تگ </body> قرار دهید.
<script>
(function(i,s,o,g,r,a,m){i[‘GoogleAnalyticsObject’]=r;i[r]=i[r]||function(){
(i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),
m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)
})(window,document,’script’,’https://www.google-analytics.com/analytics.js’,’ga’);
ga(‘create’, ‘UA-113200359-1’, ‘auto’);
ga(‘send’, ‘pageview’);
</script>
آی دی شما به این صورت می باشد UA-xxxxxxxx-1 که آن را در کد بالا قرار میدهیم و پس از گذشت چند ساعت آمار سایت ما در دسترس خواهد بود توجه داشته باشید که میتوانید از این سیستم برای آنلایز رفتار کاربران به صورت حرفه ای نیز استفاده کنید اما در حال حاضر برای استفاده به جهت محاسبه متوسط بهای فروش استفاده میکنیم
به این ترتیب پس از اینکه این سیستم سایت ما را بررسی و آمار خود را نشان داد بر اساس فروش و فاکتور های محاسبه شونده مانند بازدید بر اساس سن یا بازدید کلی به نسبت تعداد فروش مطابق فرمول گفته شده میتوانیم نرخ فروش را محاسبه کنیم که این میتواند در تصمیمات آتی ما را یاری کند.
اگر این نرخ رو به کاهش بود باید بررسی کنیم که علت های آن چه چیز هایی هستند به این صورت که یک روش با آزمون و خطا میتوانیم این مشکلات را دریابیم یا یک نظر سنجی در سایت راه اندازی کنیم و از کاربران قسمت های دارای اشکال را شناسایی کنیم اما بهترین روش این است که هر بار که تغییری بر روی سایت و روند خرید کالا از سایت انجام میدهیم یک بار دیگر در بازه های زمانی مشخص مانند دوره های سه روزه ، هفتگی و ماهانه یا … این نرخ را محاسبه کرده تا بدست آوریم با این تغییر در ظاهر ، روند فروش ، توضیحات کالا و سایر تغییرات کلی که در روی سایت انجام میدهیم چه میزان تاثیری دارد و سایر مشکلات را نیز کشف خواهیم کرد .
در برخی از مواقع ممکن است که این مشکل ساده باشد برای مثال بروزرسانی محصول قرار داده شده یا بروزرسانی تصویر های محصول به همین سادگی میزان تاثیری که بر روی فروش دارد کاملا مشهود خواهد بود چرا که این موارد به صورت کلی مهم هستند باید تمامی اینها پس از بدست آوردن نرخ تبدیل ارزیابی و تغییر داده شود البته رو به بهبود آن .
هر نرخ تبدیل را در دوره های چند روزه محاسبه کنید و این تغییرات را انجام دهید سپس سعی کنید این نرخ را به میزان بالاتری افزایش دهید تا به موفقیت های هیجان انگیز دست پیدا کنید.
موضوع متوسط بهای فروش در کلیه فروشگاه ها اهمیت دارد چه فروشگاه هایی که به عرضه محصولات دانلودی میپردازند یا محصولات فیزیکی تفاوت چندانی نمیکند که شما چه محصولی میفروشید باید همواره برای اینکه بدانید وب سایت شما در رده موفق ها است یا خیر سازوکار آنالیزی طراحی کنید.